Týždeň mozgu je celosvetová kampaň, ktorá sa realizuje od roku 1996 v 61 krajinách sveta. Koná sa množstvo podujatí na tému mozog, jeho činnosť, výkonnosť, fungovanie, ale aj zlyhávanie. Slovensko sa do aktivít v roku 2018 zapája jedenásty rok. Akciu na Slovensku zastrešuje Slovenská Alzheimerova spoločnosť a Centrum MEMORY.
 
Žijete mozgu prospešný život?
 
Áno, ak:
  • primerane a pravidelne zaťažujete svoje telo
  • trávite svoj voľný čas fyzicky aktívne
  • aktívne sa vzdelávate nielen v škole/v práci
  • nebojíte sa nových výziev, skúsenosti
  • venujete dostatok času priateľom, rodine a komunite
  • udržiavate si pozitívny prístup k životu
  • jete zdravú, vyváženú stravu bohatú na vitamíny, antioxidanty, omega3 mastné kyseliny a kyselinu listovú
  • strážite si čísla: hmotnosť, hladinu cholesterolu, hladinu glukózy v krvi a krvný tlak
  • doprajete si dostatočný spánok
 
Nie, ak:
  • ignorujete zhoršujúce sa zabúdanie, náhle straty orientácie, bezdôvodné striedanie nálad
  • odkladáte preventívne prehliadky a návštevu lekára pri zmenách svojho fyzického a duševného zdravia
  • fajčíte, užívate drogy, neprimerane pijete alkohol
  • prehliadate vzájomné interakcie liekov, ktoré môžu mať vplyv na mentálne funkcie
  • nechce sa Vám chodiť do spoločnosti, väčšinu času trávite sami
  • si myslíte, že ste dosť starý na to, aby ste zažili niečo nové
 
Tipy na lepšie zapamätávanie:
  • vizualizujte a zapojte do vnímania a učenia všetky vaše zmysly
  • učte sa podľa toho, aký ste učebný typ a aký štýl učenia vám vyhovuje (vizuálny, auditívny a haptický)
  • urobte materiál s novými informáciami zaujímavým, ak nás niečo nudí, nezapamätáme si to
  • naše sebahodnotenie a presvedčenia pôsobia na naše myšlienky, pocity, správanie aj pamäť, preto zmeňte svoj postoj k chybám
  • urobte všetko preto, aby ste sa vedeli sústrediť
  • asociujte (spájajte) si nový učebný materiál s tým, čo ste už predtým vedeli
  • materiál, ktorý si potrebujete zapamätať si aspoň 3x zopakujte
  • uvoľnite sa (dychové cvičenia, hudba)
  • rešpektujte svoj biorytmus (ranné vtáča alebo nočná sova)
  • naučené sa ukladá počas spánku, preto si doprajte dostatočný spánok
  • trénujte si svoju pamäť a pomôžte si mnemotechnickými pomôckami
 
Podľa materiálov zo Slovenskej Alzheimerovej spoločnosti spracovala: Mgr. Silvia Lengová, RÚVZ Rožňava
 
pdf icon Letak 2018
(PDF, 143 kB
pdf icon Najčastejšie mýty
(PDF, 476 kB
pdf icon Aktivity pre deti
(PDF, 490 kB
pdf icon Úlohy pre dospelých
(PDF, 534 kB
 
 
 

 © Mesto Rožňava, 12. 3.  2018  Ing. Marek Krišťák, administrátor internetového portálu mesta

 

Publikované: 12.03.2018 07:22 hod.